تبلیغات
انجمن برنامه ریزان استراتژیک - مدل راهی به تعالی مبنا
 
درباره وبلاگ
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
انجمن برنامه ریزان استراتژیک
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
یکشنبه 28 مهر 1392 :: نویسنده : دکتر محمدرضا انصاری

معرفی مدل

مدل مذكور براساس سالها تجربیات پروفسور جان اِس اُكلند در زمینه تحقیق و كار مشاوره در شركت اكلند طراحی و تدوین گشته است و در واقع چارچوب یا برنامه‌كاری جهت دستیابی به تعالی سازمانی است. این مدل راهنمایی جامع جهت انتقال فلسفه "تعالی كسب وكار" به استراتژی كسب وكار موفقیت آمیز است. مدل حاوی بسیاری از تكنیك‌های مدیریتی است كه طی سالهای اخیر مورد استفاده قرارگرفته كه در قالب یك چارچوبی كه اجزای آن دارای تعامل سیستماتیك با یكدیگر هستند جای داده شده است.

 

علت طرح مدل

در هر دوره یكسری راهكارها و تكنیك‌هایی وارد عرصه مدیریت می‌شود كه در برخی مواقع تعامل اینها با یكدیگر و اولویت‌شان باهم مشخص نیست بعنوان مثال مباحثی كه در این زمینه شنیده می‌شود می‌تواند شامل این موارد باشد:

"عمر مدیریت كیفیت جامع(TQM) به پایان رسیده و این بازمهندسی فرایندهای كسب وكار(BPR) است كه ماندگار است"؛ "ISO9000 بسیار پرهزینه و محدود است و شما باید به خودارزیابی براساس مدلهای تعالی اروپا یا جایزه كیفیت بالدریج بپردازید"؛ "كنترل آماری فرایند(SPC)، تجزیه و تحلیل خطا و اثر آن(FMEA)، و الگوبرداری اینها مواردی هستند كه باید استفاده شود؛ و موارد دیگری از قبیل فرهنگ سازمانی، كارتیمی، بهبود مستمر و غیره را با پیام‌های ارسالی از سمت دانشگاهیان، سیاستمداران و شركت‌های مشاور در زمینه بهبود عملكرد ادغام نمائید تا آن وقت به گستردگی و پیچیدگی مبحث پی‌ببریم.

در چنین حالتی جای تعجب نیست كه سازمانها دچار سردرگمی، آزردگی و عصبانیت شوند. لذا در این زمان بود كه شركت مشاوره اكلند براساس تجربیات چندین ساله خود اقدام به معرفی مدلی جامع در زمینه تعالی سازمانی نمود. مدلی كه قابلیت شكل‌دهی و بخش‌بندی منطقی تمامی این موارد را كه هر یك به تنهایی مبحثی مفید است را داشته باشد.

مدل تعالی سازمانی فراگیر درصورتی كه به صورت شایسته‌ای بكار گرفته شود و بطور كامل در كسب و كار ادغام شود، تمامی موارد ذكر شده را در برمی‌گیرد.

دامنه كاربرد مدل

مدل دارای نگرشی است كه  تمامی سازمانها را در رسیدن به اهداف‌شان كمك می‌كند زیرا تعالی سازمانی پیرامون شناسائی، درك و مدیریت كاركنان و فرایندهای بهبود تدوین شده است، مواردی كه هر سازمانی به منظور دستیابی به اهدافش می‌باید به خوبی انجام ‌دهد.

 

ساختار شماتیك مدل

شکل : نقشه راهنما (Roadmap) مدل راهی به‌سوی تعالی مبنا

 

شرح اجمالی مدل

مدل مذكور در واقع یك پارادایم جدید برای سازمان ما بشمار می‌رود در نتیجه اولین شرط استفاده از آن پذیرش پارادایم است كه این پذیرش با نتایجی از قبیل رهبری، تعهد و فرهنگ سازمانی مناسب همراه است. مدل در ادامه با برنامه‌ریزی استراتژیك بطور رسمی آغاز می‌شود كه خروجی آن چشم‌انداز، اهداف، استراتژی و ماموریت است كه باید كاملا مورد تفكر، توافق و تقسیم كار قرار گیرد. مراحل بعدی مدل تعیین می‌كنند كه آیا اهداف، تحقق یافته است یا خیر. برای همین منظور عوامل موفقیت كلیدی یا همان CSFها كه اجزا اصلی تشكیل دهنده ماموریت می‌باشند باید شناسائی گردند. شاخص‌های عملكرد كلیدی یا همان KPI ها –معیارهای همراه CSF ها كه به ما می‌گویند آیا به سمت ماموریت حركت می‌كنیم یا در جا می‌زنیم- نیز باید شناسائی شوند.

با در اختیار داشتن CSFها و KPIها، سازمان باید اقدام به شناسائی فرایندهای اصلی خود نماید. در این جا یك گلوگاه بالقوه برای اكثر سازمانها وجود دارد زیرا اگر فرایندهای اصلی بدرستی و بطور كامل شناسائی نشوند، آنگاه پیاده‌سازی مابقی مراحل مدل با دشواری صورت می‌گیرد. در صورتی كه شناسائی فرایندهای اصلی به انجام رسد می‌توانیم با استفاده از ترسیم نقشه و فلوچارت  اقدام به تجزیه و تحلیل فرایندها نمائیم كه با انجام این مرحله به یك شناخت و درك كامل از كسب و كار و فرصت‌های برای بهبود نائل می‌گردیم. در این مرحله برای مستند سازی فرایندها می‌توان از سیستم‌های مبتنی بر ISO9000 استفاده نمود.

در همین زمان از طریق خودارزیابی مبتنی بر مدل تعالی سازمانی(EFQM) یا مدل كیفیت بالدریج و همچنین الگوبرداری (Benchmarking) فرصت‌های بهبود بیشتری نسبت به سیستم‌های مبتنی بر ISO9000  را می‌توان شناسائی نمود. خروجی حاصل از این خودارزیابی‌ها و همچنین تجزیه و تحلیل فرایندها یك فهرست طولانی از فرصت‌های بهبود را فراهم می‌آورد. ولی با توجه به محدودیت منابعی كه در هر سازمان وجود دارد و همچنین ماموریت‌های تعریف شده در آن، یكسری از فرصت‌های بهبود دارای میزان اثربخشی بیشتری در فرایندها برای رسیدن به ماموریت است كه در این مرحله با استفاده از یكسری تكنیك‌های ساده اقدام به اولویت‌بندی فرصت‌های بهبود نموده و از بین‌آنها یكسری را انتخاب می‌كنیم. این فرایندهای قابل بهبود ممكن است جزء مواردی باشند كه نیازمند بكارگیری بهبود مستمر هستند (فرایندهایی كه بخوبی جاری هستند ولی امكان بهبود بیشتر آنها وجود دارد) و یا آنكه جزء فرایندهایی باشند كه بصورت ضعیف جریان دارند مثلا پیش‌بینی، آموزش و حتی مدیریت مالی كه در این صورت نیاز به تجدیدنظر و بازمهندسی دارند و این زمانی است كه BPR به كارگرفته می‌شود. با توجه به اولویت‌بندی صورت گرفته بسیاری از موارد، توسعه و آموزش پرسنل درگیر را در برمی‌گیرد. آنچه كه برای تمامی فرایندها اتفاق خواهد افتاد ارزیابی عملكرد است كه با استفاده از روش كارت امتیاز متوازن یا BSC انجام می‌شود و خروجی حاصل از آن به سمت فعالیت‌های الگوبرداری و برنامه‌ریزی استراتژیك بازخورد داده می‌شود.

www.mabena.com/Farsi/mabena_model.htm





نوع مطلب : مدیریت، مدیریت استراتژیک، مدیریت استراتژیک، مدیریت استراتژیک، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


جمعه 24 شهریور 1396 11:11 ب.ظ
Does your site have a contact page? I'm having a tough time locating it but, I'd like to shoot
you an email. I've got some creative ideas for your blog you
might be interested in hearing. Either way, great website and I look forward to seeing it grow over time.
یکشنبه 15 مرداد 1396 02:30 ب.ظ
I simply couldn't go away your website prior to suggesting that I really loved the standard info a person provide on your visitors?
Is gonna be back continuously in order to check out new posts
سه شنبه 22 فروردین 1396 01:39 ب.ظ
Your way of telling the whole thing in this piece of writing
is actually fastidious, all can easily understand it, Thanks a lot.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر