تبلیغات
انجمن برنامه ریزان استراتژیک - مدلهای برنامه ریزی استراتژیک مبنا
 
درباره وبلاگ
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
انجمن برنامه ریزان استراتژیک
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

بواسطه تغییرات انجام شده در مدل CMS و تعریف مجموعه‌ای از پروژه‌های بهبود، این مدل (CMS) به مدل مبنا تغییر یافت و این مدل مبنا نیز هر روز دچار تغییر و بهبود می‌گردد. در این قسمت مختصری در ارتباط با مدل اولیه (CMS) و نیز مدل بهبودیافته مبنا ارائه می‌گردد.

 

 تشریح مدل مبنا به اختصار

با روند كنونی در كشور كه در راستای اقتصاد باز و بازارهای رقابتی سیر می كند، برای سازمان‌های فعال كشور لازم است تا با شناسایی امكانات و فرصت ها و نیز تهدیدات محیطی، و با داشتن برنامه های هدفدار، بالاترین بهره‌وری ممكن را از فرصت های موجود به دست آورند. دستیابی به برنامه‌های بلندمدت با دیدگاه راهبردی رونق چرخة حیات واحدها را بیش از پیش در آینده تضمین خواهد نمود و پشتوانه اقتدار مدیران ارشد كارآفرین در تصمیم‌گیریهای راهبردی برای هدایت صحیح واحدها خواهد بود.

اهمیت موارد یاد شده به همراه کاستی‌هایی که در مدل CMS شناسایی گردید باعث شد، مجموعه‌ای از پروژه‌های بهبود شد. این پروژه‌های بهبود باعث ارتقای مدل CMS و تبدیل آن به مدل HCMS (مدل مبنا) گردید. لازم به ذکر است تغییرات مدلHCMS‌ (مدل مبنا) نسبت به مدل CMS بسیار وسیع است و  این تغییرات هم در اجزا مدل، هم در روشهای تحلیل اجزا، و هم در ارتباط منطقی میان عناصر مدل است.

در شکل زیر، نقشه راهنمای مدل HCMS (مدل مبنا) را ملاحظه می‌کنید :

شکل: نقشه راهنمای مدل مبنا

 

 

به صورت خلاصه می‌توان عناصر تشکیل‌دهنده مدل مبنا را به صورت زیر معرفی کرد. البته لازم به ذکر است که مدل مبنا، مدلی کاملاً پویاست و شماره‌گذاری مراحل مختلف در ذیل، لزوماً به معنای ترتیب دقیق مراحل انجام آن نیست. جهت آشنایی کامل با مراحل مدل مبنا، می‌توان به کتابی که در ارتباط با این مدل تهیه شده است، مراجعه یا با تماس با دفتر شرکت مبنا، از نحوه آشنایی با این مدل آگاه شد.

 

1- کمیته راهبری برنامه‌ریزی استراتژیک

كمیته راهبری، بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در برنامه‌ریزی راهبردی است. وظیفه این كمیته شامل: حضور در جلسات کمیته راهبری برنامه‌ریزی راهبردی، ارایه نقطه‌نظرات و مشارکت کامل در فرایند تدوین و اجرای برنامه‌های راهبردی است. اعضای این كمیته به گونه‌ای انتخاب می‌شوند كه:

الف) نماینده واقعی تمامی سطوح مدیریتی کارفرما باشند.

ب) نسبت به هم اعتماد داشته باشند.

ج) توانایی كارآفرینی و خلاقیت داشته باشند.

د) مدیران اجرایی، اداره‌كننده و هماهنگ‌كننده در آن حضور داشته باشند.

 

2- شناخت وضعیت موجود با دیدگاه استراتژیک

شناخت وضعیت موجود، سنگ بنای تمامی ارکان و اجزای فرایند تدوین برنامه‌های راهبردی محسوب می‌شود. مشخص کردن مسیر آینده هر سازمان بدون اطلاع از وضعیت واقعی که در آن قرار دارد مقدور نیست. این شناخت با دیدگاهی کاملاً استراتژیک صورت می‌گیرد. در این مرحله  اهداف، استراتژی‌ها و برنامه‌های کارفرما در وضعیت فعلی شناسایی می‌گردد.

 

3- شناسایی و مستندسازی اصولی ارزشی (Core Values) و تدوین بیانیه چشم‌انداز(Vision) بیست‌ساله و مأموریت (Mission) پنج‌ساله

هر سازمان ممکن است خود را مقید به رعایت برخی از اصول، باورها، ارزش‌ها بداند که بر برنامه‌ها و عملیات او تاثیر بگذارد. ارزش‌های سازمان ناشی از تربیت، تحصیلات و زمینه‌ها و تجربیات قبلی حرفه‌ای واجتماعی مدیران است. در فرآیند برنامه‌ریزی باید ارزش‌ها و باورهای سازمان که در تهیه برنامه‌ اثر می‌گذارد روشن و مشخص شود. تبیین و اعمال هدف‌های بنیادی و ارزش‌های حاکم بر اداره سازمان به نوعی هویت و شخصیت سازمان را می‌سازد ونوعی هماهنگی شخصیتی و رفتاری در سازمان ایجاد می‌کند. اصول ارزشی را بیشتر باید از متن کشف کرد و شفاف ساخت. اصول ارزشی بی‌ریشه و بدون بازتاب در وضعیت فعلی باعث بیشتر شدن شکاف بی اعتمادی بین بدنه سازمان و مدیران می‌شود. در مدل مبنا از ابزاری مناسب و استاندارد به منظور مدون‌سازی اصول ارزشی سازمان استفاده می‌شود.

چشم‌انداز, یک بیانیه از آینده تصویر شده مطلوب سازمان است. در تحقیقات فراوان مشخص شده است سازمان‌هایی که دارای چشم‌انداز روشن، شفاف و مستند هستند، در وضعیت مشابه نسبت به سازمان‌های همسان بهتر عمل کرده و موفقیت بیشتری دارند. تعریف شفاف چشم‌انداز به ایجاد نگرشی مشترک از آنچه سازمان در آینده شبیه آن خواهد بود، کمک می‌کند. به تجربه ثابت شده که سازمان‌هایی که چشم‌انداز خود را به صورت شفاف ترسیم می‌کنند, باعث ترغیب کارکنان به سمت آینده مطلوب سازمان می‌شوند. چشم‌انداز، بیانیه کلی آن چیزی است که شرکت در آینده می‌خواهد باشد و با هدف آفریدن آینده و نه پیش‌بینی آینده ترسیم می‌شود. چشم‌انداز باید واقعی باشد. چشم‌انداز به مثابه ستاره قطب شمال است و نقش یک نیروی جهت دهنده و عامل یکپارچه کننده را بازی می‌کند. در مدل مبنا, بیانیه چشم‌انداز سازمان با در نظر گرفتن ارکان چشم‌انداز در یک جلسه کارگاهی و با مشارکت مدیران شرکت, تدوین می‌شود. شرکت می‌تواند این بیانیه چشم‌انداز را که آینده مطلوب, مهیج و در عین‌حال واقع‌بینانه و دست‌یافتنی است, به همگان ابلاغ نماید تا درک مشترکی از جهت‌گیری بلندمدت شرکت برای همگان حاصل شود. در مدل مبنا از رویکرد مناسبی در تدوین چشم‌انداز استفاده می‌شود.

در مدل مبنا, بیانیه مأموریت برای سازمان تدوین می‌گردد. بیانیه مأموریت 5 ساله سازمان, نشانگر قلّه‌ای است که سازمان در این بازه زمانی, قصد فتح آن را دارد. بیانیه مأموریت, زیربنای برنامه‌ریزی راهبردی محسوب ‌شده و بزرگترین واقعه‌ای است که بایستی در بازه زمانی مشخص شده (5 ساله) محقق شود. بیانیه مأموریت در مدل مبنا با استفاده از رویکرد مناسبی تدوین می‌شود.

 

4- شناسایی و استخراج فاكتورهای بحرانی موفقیت (Critical Success Factors) نیل به مأموریت و چشم‌انداز

فاکتورهای بحرانی موفقیت, اصلی‌ترین گلوگاه‌های سازمان در مسیر نیل به مأموریت و چشم‌انداز محسوب می‌شوند. طبق اصل پارتو، این‌ها، در حدود20درصد از عواملی هستند که در حدود 80درصد از موفقیت و شکست سازمان بدان‌ها بستگی دارد. این فاکتورها همیشه به صورت آشکار یا پنهان وجود دارد. مهّم این است که بتوان با روشی علمی به شناسایی آنها پرداخت. اگر از مدیران مختلف در مورد فاکتورهای بحرانی موفقیت آنها سؤال شود، هر یک پاسخی متفاوت خواهند داد. در مدل مبنا با بهره‌گیری از یک رویکرد سیستماتیک و شناخته شده بین‌المللی و با انجام مصاحبه‌های نظام‌مند و در نظرگرفتن چشم‌انداز و مأموریت, چند فاکتور بحرانی موفقیت شناسایی و استخراج شده و مستقیماً راهبرد‌هایی جهت رفع آن‌ها معرفی می‌شود.

  

5- شناسایی قابلیت‌ها و زمینه‌ شایستگی‌های قابل حصول

به طور کلی در مدل‌های برنامه‌ریزی استراتژیک از رویکردهای برون‌نگر یا مبتنی بر منابع[1] در تدوین استراتژی‌های رقابتی استفاده می‌شود. در مدل مبنا از ویژگی‌های مثبت هر دو رویکرد به صورت منظم و منطقی در تدوین استراتژی‌های رقابتی استفاده می‌شود. از آنجا که برای ایجاد و حفظ مزیت رقابتی می‌توان با تجمیع قابلیت‌ها، زمینه را برای ایجاد شایستگی‌های منحصر به فرد و متمایز فراهم ساخت، در مدل مبنا سعی می‌شود شرکت‌ را از این فیلتر نیز عبور داده و در صورت امکان، استراتژی‌های ایجاد، گسترش و تجمیع قابلیت‌ها و شایستگی را به منظور ایجاد مزیت رقابتی تدوین نمود.

 

6- شناسایی ذی‌نفعان کلیدی (Stakeholders) و بررسی اثرات متقابل سازمان و ذی‌نفعان

ذی‌نفعان شرکت, مجموعه‌ای از گروه‌هایی هستند که بر فعالیت‌های شرکت اثرگذار یا از نتایج کار شرکت اثرپذیر هستند. در مدل مبنا این ذی‌نفعان با استفاده از مدل مناسب شناسایی ‌شده و در مورد آنها اطلاعاتی جمع‌آوری می‌گردد. در تحلیل ذی‌نفعان سعی می‌شود مهم‌ترین راه‌های اثرگذاری و اثرپذیری ذی‌نفعان و سازمان بررسی شده و با نمودار توصیفی ذی‌نفعان، آن را به نمایش گذاشت. بی‌شک، خواسته‌ها و انتظارات شرکت‌های بالادست و قانونگذار، تمایلات شرکت‌ها و گروه‌هایی با مسوولیت‌های اجتماعی، اصناف و اتحادیه‌ها، مردم، مشتریان و ...، در تدوین استراتژی‌های سازمان تاثیرگذار است. از طرفی در مدل‌های تعالی سازمانی بر این نکته تاکید می‌شود که سازمان متعالی، به صورت متوازن، خواسته‌ها و انتظارات تمامی ذی‌نفعان را در تدوین راهبردهای خود مد نظر قرار می‌دهد. از این رو شناسایی و بررسی ذی‌نفعان شرکت‌ها و سازمان‌ها در کاهش ریسک انتخاب و اجرای استراتژی‌های خاص از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

7- تجزیه و تحلیل عوامل درونی به منظور عارضه‌یابی و شناسایی نقاط قوت و ضعف (زمینه‌های نیازمند بهبود) با استفاده از ابزارهای مناسب (حسب نیاز از ابزارهای مناسبی نظیر تحلیل دوره عمر، مدل‌های تعالی یا تحلیل‌ وظیفه‌ای استفاده می‌شود)

تحلیل عوامل درونی سازمان، به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمان در ابعاد متفاوت صورت می‌گیرد. در مدیریت استراتژیک، تحلیل عوامل درونی با دیدگاهی وسیع و همه‌جانبه صورت می‌گیرد تا تضمین حاصل شود که ابعاد مختلف موفقیت سازمان با ذره‌بینی مناسب مورد بررسی قرار گرفته است.

در مدل مبنا از ابزارهای جایگزین و مکملی در تحلیل عوامل درونی استفاده می‌شود که در نوبه خود منحصر به فرد است. بر حسب نیاز و شرایط خاص سازمان می‌توان از مدل‌های تعالی سازمانی یا رویکردهای وظیفه‌ای در تحلیل عوامل درونی بهره برد. این امر با بلوغ سازمان‌ها ارتباط تنگاتنگی دارد. یکی از ابزارهای اصلی تحلیل عوامل درونی و عارضه‌یابی سازمان‌ها که در مدل مبنا وجود دارد، شناسایی و تحلیل موقعیت سازمان‌ها بروی منحنی دوره عمر آن‌ها است. سازمان‌ها نیز مانند موجودات زنده از یک منحنی عمر پیروی می‌کنند. البته این موضوع بستگی به میزان سن سازمان ندارد. چه بسا سازمان‌هایی در سطح جهان می‌توان یافت که علی‌رغم قدمت فراوان, کماکان جوان هستند. در واقع مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و رفتارها باعث شناسایی جایگاه سازمان بروی منحنی عمر می‌شود. در مدل مبنا, روشی نظام‌مند و علمی برای شناسایی سازمان بروی منحنی دوره عمر وجود دارد. با این روش, مشخص می‌شود که شرکت در مرحله رشد سریع, بلوغ, تکامل, پیری‌زودرس, اشرافیت یا .... قرار دارد. یکی از بهترین روش‌های تدوین راهبرد برای سازمان, مشخص‌شدن جایگاه آن بروی این منحنی است، به‌طوری که راهبرد‌هایی ارایه گردد که با موقعیت سازمان سنخیت داشته و سازمان را از عارضه‌هایی که در هر قسمت از دوره عمر ممکن است با آن مواجه شود، رهایی دهد.

 

8- تجزیه و تحلیل عوامل محیطی شرکت (محیط دور و صنعت) به منظور شناسایی فرصت‌ها و تهدیدات اثرگذار با استفاده از ابزارهای مناسب (حسب نیاز از ابزارهای مناسبی نظیر مدل PESTLE‌، آنالیز پورتر یا روش‌های مناسب دیگر استفاده می‌شود)

هر سازمان در محیطی فعالیت می‌کند که بی‌شک, بر تصمیم‌گیری‌های سازمان اثر مستقیمی دارد. گاهی این محیط از دسترس مستقیم سازمان به دور است. ولی باید نسبت به روندهای آن آگاه بود تا راهبرد‌هایی تدوین شود که بیشترین سازگاری را با محیط داشته باشد. این محیط می‌تواند در برگیرنده محیط صنعت (محیط صنعت مربوطه) و محیط کلان (مثل عوامل مشترک قانونی، اقتصادی, اجتماعی, فرهنگی, سیاسی, زیست محیطی) باشد. در مدل مبنا با استفاده از روش‌هایی, این محیط‌ها شناسایی و تحلیل می‌شوند تا در تدوین راهبردها، روندهای محیطی و الزامات و محدودیت‌هایی که محیط بر سازمان تحمیل می‌کند، مد نظر قرار گیرد.

 

9- تدوین استراتژی کلان (Master Strategy) با استفاده از ابزار مناسب (حسب نیاز از ابزارهای مناسبی نظیر مدل IEFE، ماتریس SPACE، یا ابزار مناسب دیگر استفاده می‌شود)

استراتژی کلان سازمان, تعیین کننده جهت‌گیری اصلی سازمان با در نظر گرفتن مجموعه عوامل محیطی و درونی است. استراتژی کلان ممکن است عنوان کند که سازمان باید حفظ وضع موجود را در پیش گیرد یا در پی رشد و توسعه فعالیت‌های خود باشد و ..... تعیین اهداف و استراتژی‌های سازمان بدون در نظر گرفتن استراتژی کلان ممکن نخواهد بود. به عبارتی استراتژی کلان، شکل‌دهنده نقشه اهداف و نقشه استراتژی‌های سازمانی است. مدل‌های مختلفی برای تدوین استراتژی‌ کلان سازمان‌ها وجود دارد. هر یک از این مدل‌ها، برای بعضی انواع سازمان‌ها و تحت شرایط خاصی مناسب است که در مدل مبنا به این مهم در تدوین استراتژی کلان، توجه خاصی مبذول می‌شود.

 

10- تعیین اهداف کلان (Goal) و کیفی (Objectives) و توصیف آن‌ها از طریق ترسیم نقشه اهداف (Goal Map)

نیل به مأموریت از طریق تعریف اهداف کلان در وجوه و منظرهای مختلف حاصل می‌شود. در مدل مبنا, اهداف کیفی با استفاده از الگوهای روز در قالب کارت امتیازی تعریف می‌شود. در واقع در مدل مبنا, نه تنها به اهداف سطح بالا (مثل اهداف مالی و سودآوری), بلکه به اهداف سطح پایین‌تر (مثل فرهنگ سازمانی, خلاقیت و نوآوری و ...) نیز توجه می‌شود. این امر باعث می‌شود که سازمان در تمامی وجوه ارزش‌آفرین خود اهداف مشخص و شفافی داشته باشد.

نقشه اهداف، ارایه‌ای توصیفی و تصویری از مجموعه اهداف متعالی، کلان و کیفی سازمان به شمار می رود. ارایه نقشه اهداف، حرکتی در جهت توصیف مناسبتر اهداف سازمان به شمار می‌رود. این ابزار، امکان بررسی اهداف در حوزه‌های مختلف سازمان را فراهم ساخته و از طریق آن می‌توان اهداف مختلف در حوزه‌های مختلف سازمان را همسو و هماهنگ کرد.

 

 11- تدوین راهبردهای (استراتژی‌ها)‌ اصلی (Strategies) و راهکارها (تاکتیک‌ها) (Tactics) و توصیف آن‌ها‌ از طریق ترسیم نقشه استراتژی (Strategy Map)

با انجام تمامی گام‌های قبلی، راهبردها و تاکتیک‌های نیل به آن‌ها قابل تدوین خواهد بود. تاکتیک‌ها، راه‌های مختلف و مکمل نیل به هر راهبرد محسوب می‌شوند. مجموعه استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها با استفاده از ابزاری تحت عنوان نقشه استراتژی قابل توصیف است. نقشه استراتژی، ارایه‌ای تصویری و جامع از استراتژی‌ها و تاکتیک‌های نیل به استراتژی‌ها و توصیف رابطه علی-معلولی میان آن‌ها محسوب می‌شود.. ترسیم این نقشه، این قابلیت را ایجاد می‌کند که ارتباط میان استراتژی‌ها با اهداف کلان و ارتباط میان اهداف کیفی با تاکتیک‌ها را نیز به صورت دقیق‌تری بررسی کرد.

 

12- انتخاب و اولویت‌بندی استراتژی‌ها با استفاده از ابزار مناسب (حسب نیاز از ابزارهایی نظیر QSPM، FTP، مدل لینچ یا .... استفاده می‌شود)

ممکن است منابع محدود سازمانی، اجرای همزمان همه استراتژی‌ها را مقدور نسازد. از طرفی مشخص کردن رتبه جذابیت استراتژی‌های مختلف، در اولویت‌بندی آن‌ها و تخصیص میزان بودجه مناسب به هر یک در مراحل بعد اثرگذار است. اولویت‌بندی استراتژی‌ها از روش‌های مختلفی قابل انجام است. انتخاب هر روش، بر اساس شرایط خاص سازمانی قابل تغییر است. مثلا در مدل مبنا، روش‌های QSPM، مدل لینچ و روش FTM قابل استفاده است. QSPM از ابزارهای سنتی و معتبر اولویت‌بندی استراتژی‌ها محسوب می‌شود. استفاده از این ابزار در صورت داشتن یک جامعه آماری کافی، مناسب خواهد بود. در مدل لینچ با استفاده از معیارهای جامع‌تری، استراتژی‌ها اولویت‌بندی میشوند. در الگوی FTM‌نیز هر استراتژی توسط سه معیار کلی امکانپذیری مالی، امکان پذیری فنی و علاقه و خواست مدیران تصمیم‌گیر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که این سه معیار طبق روش‌های معتبر آماری وزن دهی شده و سپس مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این هر کدام از این معیار‌ها از زیر معیار‌های دیگری تشکیل شده‌اند.

 

13- ارائه ساختار كلان (Top chart) مناسب برای اجرای استراتژی‌ها و اهداف

ساختار کلان صرفاً یک ابزار است، ابزاری برای اجرای مناسب و خوب استراتژی‌های سازمان. در شرایطی که استراتژی‌های سازمان دستخوش تغییر می‌شود لزوما ساختار سازمانی نیز باید متناسب با آن تغییر کند چرا که ساختار قبل پاسخگوی پیاده شدن استراتژی ‌های جدید نخواهد بود. اساساً سازمانی که به دنبال استراتژی است به دنبال تغییر است و این تغییر انجام نمی‌شود مگر در بستر ساختار سازمانی متناسب با آن.

 

14- تعریف شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) برای سنجش میزان نیل به اهداف استراتژیک

شاخص‌های عملکرد, متری برای اندازه‌گیری میزان نیل به اهداف است. اگر یکی از اهداف کلان, افزایش اثربخشی فرهنگ سازمانی باشد, در این قسمت, ابزار و مکانیزم اندازه‌گیری و سنجش اثربخشی فرهنگ سازمانی ارایه می‌شود. بی‌شک, هر سازمانی باید میزان نیل به اهداف کلان خود را اندازه‌گیری کند. در غیر این‌صورت, اهداف کلان تنها جنبه شعار پیدا می‌کنند و هیچ‌گاه نمی‌توان میزان نیل به آنها را که در نهایت میزان نیل به مأموریت را نشان می‌دهد، سنجید. در بیان ضرورت این گام از مدل همین بس که کاپلان و نورتون صاحب‌نظران برجسته مدیریت در کتاب معروف "نقشه‌های استراتژی" تاکید کرده‌اند:  " آنچه را نتوان سنجش کرد، نمی‌توان مدیریت کرد".

 

15- تعیین اهداف کمّی (Targets) برای اهداف استراتژیک

بعد از تعریف شاخص‌های عملکرد (متری برای اندازه‌گیری اهداف کلان), اهداف کمّی عنوان می‌شود. اگر افزایش اثربخشی فرهنگ سازمانی به صورت یک هدف کلان تعریف شد و متر اندازه‌گیری آن نیز مشخص گردید, در هدف کمّی, عنوان می‌شود که فرهنگ سازمانی باید از عدد 10 به 25 ظرف دو سال آینده برسد. در واقع تعریف شاخص‌های عملکرد, ابزاری برای کمّی کردن اهداف محسوب می‌شود. تعیین اهداف کمی، باعث جاری شدن استراتژی‌ها در عمل و شفاف شدن هدف از اجرای پروژه‌های استراتژیک خواهد بود.

 

16- تعیین برنامه‌های عملیّاتی یا پروژه‌ها (Action Plans or Projects) برای تاکتیک‌ها و مشخص کردن مسوول اجرای هر یک از پروژه‌ها یا برنامه‌های عملیاتی

 اغلب، پیاده‌سازی استراتژی‌ها را مرحله عملی مدیریت استراتژیک می‌نامند. مقصود از پیاده‌سازی استراتژی‌ها این است که کارکنان و مدیران بسیج شوند و استراتژی‌های تدوین‌شده را به‌ مرحله عمل برسانند. اغلب این مرحله مشکل‌ترین مرحله اجرای فرایند برنامه‌ریزی استراتژیک است. بدین منظور باید المان‌های نقشه استراتژی (شامل استراتژی و تاکتیک‌ها) را به برنامه‌های عملی یا پروژه‌‌ها خرد کرد تا آن‌ها را اجرایی نموده یا نسبت به برون‌سپاری انجام هر یک اقدام کرد. با مشخص شدن اهداف کمّی در مرحله قبل، نتایج حاصل از اجرای هر پروژه نیز مشخص شده که این امر در مشخص کردن اعتبار مورد نیاز هر پروژه مؤثر خواهد بود.



www.mabena.com/Farsi/mabena_model.htm





نوع مطلب : برنامه ریزی استراتژیک، مدیریت، مدیریت استراتژیک، مدیریت استراتژیک، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 11 مهر 1397 03:17 ق.ظ

You actually mentioned this really well!
buy cialis online walgreens price for cialis tadalafil 5mg cialis free trial buy cialis sample pack cialis from canada wow cialis tadalafil 100mg 200 cialis coupon how much does a cialis cost buying brand cialis online
دوشنبه 9 مهر 1397 02:31 ق.ظ

Superb material. With thanks.
import cialis cialis baratos compran uk cialis authentique suisse tarif cialis france we recommend cialis best buy buy brand cialis cheap cialis diario compra cialis 20 mg cut in half click here take cialis cialis cipla best buy
یکشنبه 1 مهر 1397 05:27 ق.ظ

Many thanks! A lot of content!

drugs for sale deep web canada online pharmacies medication canada rx the best canadian online pharmacies pharmacy canada 24 canada drugs buy viagra 25mg pharmacy canada drugs for sale in canada canadian online pharmacy
چهارشنبه 28 شهریور 1397 02:07 ق.ظ

Thank you. Lots of information.

cialis professional yohimbe what is cialis cialis italia gratis buying cialis in colombia viagra or cialis buying cialis on internet price cialis wal mart pharmacy cialis professional from usa how to buy cialis online usa cialis kaufen bankberweisung
چهارشنبه 14 شهریور 1397 09:46 ق.ظ

Nicely put. Many thanks!
global pharmacy canada canadian medications 247 canadian pharmacy meds drugs for sale on internet canadian pharmacies that ship to us canadian online pharmacies legal canadian pharmacy online 24 canadian medications canadian pharmaceuticals online online canadian pharmacy
سه شنبه 13 شهریور 1397 01:00 ب.ظ

Info certainly taken!!
is it illegal to buy viagra buy tadalafil safest place to buy viagra sildenafil usa buy viagra online get online prescription for viagra i want to buy viagra online buy viagra next day delivery uk sildenafil uk pharmacy buy viagra low cost
دوشنبه 12 شهریور 1397 10:34 ق.ظ

Regards, Excellent information!
does cialis cause gout cialis online deutschland cialis coupon cost of cialis per pill cialis savings card cialis generique fast cialis online tadalafil free cialis calis
یکشنبه 11 شهریور 1397 06:52 ب.ظ

Useful stuff. Kudos.
prezzo cialis a buon mercato side effects for cialis side effects of cialis cialis generico postepay acquistare cialis internet side effects of cialis cialis 10mg prix pharmaci cialis 50 mg soft tab cialis tadalafil comprar cialis 10 espa241a
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 05:22 ق.ظ

Regards! Lots of stuff!

get viagra prescription online buy generic viagra online without prescription buy viagra walgreens uk cheap viagra buy viagra superdrug buy viagra online no prescription where to buy viagra online sildenafil uk buy female viagra online buy viagra overnight
شنبه 18 فروردین 1397 03:08 ب.ظ

Truly lots of valuable data!
non 5 mg cialis generici cialis pills in singapore comprar cialis 10 espa241a cialis daily new zealand cialis 200 dollar savings card cialis professional from usa generico cialis mexico walgreens price for cialis online cialis cialis for daily use
شنبه 4 فروردین 1397 05:36 ب.ظ

This is nicely expressed! !
cialis prezzo in linea basso prices on cialis 10 mg cialis side effects discount cialis cialis 5 effetti collaterali how to purchase cialis on line online prescriptions cialis generic cialis cialis patentablauf in deutschland cialis cost
جمعه 4 اسفند 1396 08:04 ب.ظ
من واقعا دوست دارم از طریق یک مقاله که باعث می شود مردان و زنان فکر می کنند خواندن.

همچنین، خیلی ممنون که اجازه دادین نظرم را بگویم!
جمعه 17 آذر 1396 05:42 ق.ظ
Hello there! I could have sworn I've visited this blog before
but after looking at some of the articles
I realized it's new to me. Anyhow, I'm certainly happy I came
across it and I'll be book-marking it and checking
back often!
دوشنبه 27 شهریور 1396 08:58 ب.ظ
Today, I went to the beach with my children. I found a sea shell and gave it to my 4 year old
daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She put the shell to her ear and screamed.
There was a hermit crab inside and it pinched her ear.

She never wants to go back! LoL I know this is entirely off topic but I had to tell someone!
چهارشنبه 15 شهریور 1396 12:39 ب.ظ
You're so awesome! I don't suppose I have read
through something like that before. So great to
find someone with original thoughts on this issue.

Seriously.. thank you for starting this up.

This web site is one thing that's needed on the internet, someone with a bit of originality!
سه شنبه 17 مرداد 1396 05:04 ق.ظ
My brother suggested I might like this web site. He was once entirely right.
This put up truly made my day. You cann't believe just how so much time I had spent for this info!
Thank you!
دوشنبه 9 مرداد 1396 10:05 ق.ظ
Great site you have here but I was wondering if you knew of any discussion boards that cover
the same topics talked about in this article? I'd really love to be a part of community where I can get comments from
other experienced people that share the same interest.
If you have any recommendations, please let me
know. Kudos!
سه شنبه 29 فروردین 1396 09:13 ب.ظ
WOW just what I was searching for. Came here
by searching for BHW
شنبه 19 فروردین 1396 06:08 ق.ظ
hello!,I like your writing very much! share we keep up a correspondence extra approximately your article on AOL?

I require a specialist in this space to unravel my problem.
Maybe that's you! Having a look ahead to look you.
دوشنبه 29 مهر 1392 10:07 ب.ظ
خیلی بحث جدید و جذابی بود. اگه امکان داره مطالب بیشتری تو این زمینه اراءه کنین.مرسی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر